kuvat: HS, Prinsessakeittiö, wikipedia
Huono markkinointi turhauttaa aina. Suomesta löytyisi vaikka mitä, mutta sitä ei tuoda esille houkuttelevasti. Henripekka Kallio on haastatellut USA:n suurlähettilästä Bruce Oreckia aiheesta. Oreck vei toimittajan Helsingin Hernesaareen, jonne hän kaipaisi epämääräisen jättömaan tilalle puistikoita, historian esiintuomista ja uuden teknologian esittelyä. Kahvila Carouselissa hän nostaa korvapuustit loistavaksi brändituotteeksi, (vrt. ranskalaisten croissantit) jota pitäisi tuoda esiin niin, että sokerin ja kanelin tuoksu loisi maahan saapuvalle lauttaturistille ensimmäinen fiiliksen Suomesta.
Korvapuusti on meille niin arkinen ja vanhanaikainen asia, että ei tule ensimmäisenä mieleen tehdä siitä brändiherkkua. Keski-Euroopassa saa aina ihmetellä, miten hyvät välipalavalikoimat ovat ihan juna-asemillakin, vaan ei Suomessa. Tylsän kliiniset ketjupaikat eivät houkuttele ketään. Tosin vehnäsokerihuttu ei ehkä mene läpi nuorille terveysintoilijoille, joiden maha tulee pullasta vain kipeäksi. Mutta yhtä kaikki, elämyksiä ja fyysisvisuaalista nautiskelun kulttuuria ei ole Helsingissä liikaa.
Wanhan Kauppahallin kohdalla Oreck ihmettelee, miksi sen ulkopuolelle ei ole laitettu mitään, mikä houkuttelisi turistin sisälle. Kauppatorin telttapressut tuovat mieleen itäeurooppalaiset kaalimarkkinat =D. Oreck ehdottaa, että tilalle hankittaisiin kilpailun avulla siirrettävät myymälät esimerkkinä suomalaisesta designista. Esplanadin puiston tulisi hänen mukaansa olla näyteikkuna uniikeille suomalaisille asioille. Turisti ei näe missään bioteknologiaa, ict-osaamista ja muita huippualoja, joita voisi tuoda esiin arkisissakin yhteyksissä.
Badeschiff <3 |
1 kommentti:
Fiksu mies tuo Oreck.
Lähetä kommentti